Rolul Corpului în Interacțiunea cu Instrumentul

Autor: Ana Ioana Oltean Zehnder

ISBN: 978-606-94001-0-4. Format A4, 55 pagini 120 g/m2. Metodă de legare: Broșare. Copertă 300 g/m2, laminată mat.

Această lucrare este o pledoarie pentru integrarea conştientizării corpului în predarea unui instrument muzical. Ea dă curs cererilor insistente venite din partea studenților și profesorilor români, participanţi la Cursurile de vară de la Bistrița începând din anul 2006. Scopul lucrării este acela de a atrage atenția asupra cauzelor specific-flautistice, care pot avea ca rezultat suferința sau boala, precum și a exercițiilor practice care pot face parte din rutina zilnică și pot servi deopotrivă muzicienilor care cântă la un alt intrument decât flautul.

Programul de mișcări este propus ca un exemplu, pentru a pregăti corpul pentru cântatul la instrument, restabilind și/sau menținând tonusul fizic optim. Datorită faptului că poziția necesitată de cântatul la flaut nu este una ergonomică1, flautistul trebuie să învețe să compenseze urmările acestui dezechilibru. Acest lucru trebuie să-i fie deja cunoscut începătorului, dacă studiază mai mult de o oră pe zi. Mișcări simple pot fi integrate în lecția de instrument, fără ca ele să necesite prea mult timp.
Cântatul la un instrument este o acțiune foarte complexă, o conlucrare între activitatea fizică, prezența intelectuală și factori emoționali. Cel mai important rol în împlinirea acestei arte supreme îl are, pentru suflător, respirația2. A înţelege funcţionarea acesteia, ceea ce ea produce, rolul său în diverse situaţii, modul în care poate fi condusă şi influenţată, are o însemnătate majoră. Respiraţia ne poate oferi informații despre starea noastră fizică, sufletească și emoțională, iar prin conştientizarea ei, putem chiar influența aceste trăiri. Interacțiunea dintre respirație – corp – cântat la instrument va fi descrisă în unele teme specific flautistice.
Exercițiile prezentate în partea practică a acestei lucrări şi-au dovedit eficienţa în munca repetată sistematic, individual sau în seminarii de grup, cu flautiști. Ele servesc celor care doresc să includă mișcarea fizică în programul zilnic de studiu (prin relaxare, întindere, tonifiere a musculaturii). Exercițiile pentru flaut (de sunet, articulație) au fost practicate cu succes de peste 150 de elevi și studenți…

Ana Ioana Oltean Zehnder